DHL Aviation, het sorteercentrum van DHL Express in België, is het kloppend hart van het pakjestransport op de luchthaven van Zaventem. Het moderne gebouw is een toonbeeld van automatisering en technologie op vlak van logistiek. De zendingen worden per truck of per vliegtuig vanuit de ganse wereld aangeleverd, op Brucargo verzameld en op bestemming uit gesorteerd. Vervolgens worden deze zendingen weer op truck of vliegtuig naar de eindbestemming geladen. Bij DHL Aviaton werken zo’n 1.700 mensen in dag- of nachtploeg en om het welzijn van deze werknemers te bevorderen heeft het bedrijf sinds enkele jaren 2 externe TWEG-welzijnscoaches aan boord. We spraken met Lieselot Willems, HR Business Partner en Pieter-Jan Germeaux, HR-director over de rol van deze coaching en de samenwerking met TWEG.
Lieselot: “We hebben destijds gekozen om een externe welzijnsvertrouwenspersoon op de werkvloer aan te bieden omdat we merken dat er ook in ons bedrijf mensen zijn die worstelen met hun mentaal welzijn. Veel van hen hebben niet de middelen of kennis om zelf psychologische hulp in te schakelen of botsen op ellenlange wachttijden.
Door deze individuele begeleiding op de werkvloer aan te bieden willen we als werkgever tonen dat het welzijn van onze mensen een prioriteit is. Voor de werknemer zelf is het geruststellend te weten dat er binnen het bedrijf een vertrouwelijk gesprek mogelijk is met een neutraal klankbord.”
“De TWEG-coaches Mie en Kathrien zijn normaal gezien aanwezig op maandag, zowel voor de dag- als nachtploeg. Of leggen extra video calls in voor medewerkers die niet op andere dagen werken. Onze werknemers leggen trouwens hun afspraak zelf vast via HR of worden door HR naar de welzijnscoach doorverwezen. We drukken onze medewerkers wel steeds op het hart dat de coaches onafhankelijk werken en dat alles vertrouwelijk blijft”, aldus Pieter-Jan.
"We horen alleen maar positieve klanken over de aanwezigheid van de coaches. Mie en Kathrien hebben een ongelofelijke ervaring en zijn super complementair. Ze kunnen de problematiek in de bedrijfscontext plaatsen en verliezen de belangen van de firma niet uit het oog. Kathrien heeft bijvoorbeeld een goed zicht op de sociale kaart en kan onze medewerkers uitstekend sturen naar de juiste ondersteuning op vlak van schuldbemiddeling, uitkering, huisvesting, voedselhulp, … Mie heeft dan weer heel wat ervaring in groepsdynamiek en re-integratie”, vertelt Lieselot.
“De dames vullen elkaar ontzettend goed aan en dat is van onschatbare waarde voor ons bedrijf. Ze beschikken niet alleen over goede theoretische kennis, maar hebben ook beiden bakken ervaring. Bovendien komen ze hier steeds met veel goesting naartoe. Ze zitten hier met een grote glimlach en dat appreciëren wij enorm, maar ook onze werknemers”, vult Pieter-Jan aan.
“Ikzelf heb vanuit mijn rol als HR-director bovendien een heel nauw contact met Ann Lacres, zaakvoerster van TWEG. Zij ziet er ook op toe dat er iedere maand een opvolging is en dat we steeds op de hoogte zijn van de red flags, maar ook van de zaken die goed lopen.”
“Ik wil graag tot slot nog benadrukken dat het voor DHL als werkgever een topprioriteit is om écht te zorgen voor onze mensen. We nemen hier duidelijk onze maatschappelijke rol op. En als HR Business Partner ben ik ontzettend blij dat we dit kunnen aanbieden aan onze werknemers. De coaches bekijken het vanuit de DHL-bril, wat niet evident is. We hebben een multiculturele populatie, voornamelijk laaggeschoold en 85% mannelijk. Dit vergt een specifieke aanpak die TWEG goed beheerst. De gedrevenheid waarmee de dames dit doen, vind ik echt hartverwarmend”, besluit Lieselot.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer