Veerkrachtig leiderschap

Effectief omgaan met emotioneel beladen situaties

Veerkrachtig leiderschap

Als leider word je dagelijks geconfronteerd met emotioneel beladen situaties, vaak meer dan je zelf beseft. Denk aan een medewerker die zich overweldigd voelt door een nieuw project, een teamlid dat teleurgesteld is over het mislopen van een promotie, of een meningsverschil tussen collega's over werkstijlen. Deze situaties kunnen jou als leider ook raken, want je bent tenslotte ook maar een mens.

Het is belangrijk dat je als leidinggevende de juiste vaardigheden ontwikkelt om hiermee om te gaan. Co-regulatie is een cruciaal concept om te begrijpen en te integreren in je leiderschapsstijl.

De vaardigheden die nodig zijn voor co-regulatie zijn zeker ontwikkelbaar voor leiders.

Wat is co-regulatie?

Co-regulatie tussen leidinggevenden en medewerkers draait om het wederzijds beïnvloeden en ondersteunen om een stabiele, effectieve werkomgeving te creëren. Het betekent dat leiders en medewerkers samen werken aan het reguleren van emoties, gedragingen en werkprocessen. Een leider biedt bijvoorbeeld emotionele steun aan medewerkers, terwijl medewerkers de leider helpen door constructieve feedback te geven en samen problemen op te lossen. Dit wederzijdse proces bevordert een positieve werkcultuur, verhoogt de betrokkenheid en productiviteit, en draagt bij aan het welzijn van iedereen.

De escalatiecirkel verduidelijkt

Stel je voor dat een teamlid gefrustreerd raakt over een project. De frustratie uit zich in verhoging van de stem en onrustige lichaamstaal. Als leider voel je onvermijdelijk je eigen spanning toenemen, wat kan leiden tot een defensieve of geïrriteerde reactie. Zonder interventie ontstaat er een escalatiecirkel waarin beide partijen elkaar verder opjagen.

Deze dynamiek is vergelijkbaar met wat er gebeurt tussen ouders en kinderen. Een boos kind kan de ouder triggeren, waardoor de emoties van het kind verder oplopen. Het doorbreken van deze cirkel vereist vaardigheden die je helpen een betere leider en mens te worden: co-regulatie. Dit concept, afkomstig uit de ontwikkelingspsychologie, is net zo relevant op de werkvloer als thuis.

De rol van de leider in co-regulatie

Als leider heb je een grote invloed op je team. Net zoals kinderen hun ouders imiteren, kijken medewerkers naar hun leidinggevenden voor gedragsvoorbeelden. Daarom is het essentieel dat je als leider leert omgaan met co-regulatie. Dit betekent dat je je eigen emoties kunt beheersen, de stresssignalen van medewerkers herkent, en daar op een passende manier op reageert.

Door deze aanpak creëer je een veilige ruimte waarin medewerkers hun zorgen kunnen uiten. Je biedt empathische ondersteuning en praktische hulp, wat niet alleen de relatie versterkt, maar ook de veerkracht van de medewerkers vergroot. Hierdoor kunnen ze beter omgaan met stress en uitdagingen.

Vaardigheden voor co-regulatie

Door gerichte training al dan niet in combinatie met coaching kunnen leidinggevenden de vaardigheden die we hieronder opsommen, begrijpen & aanleren.

  1. Bewustwording van je eigen emotionele triggers en reacties: Ontdek welke situaties bij jou stress veroorzaken en word je bewust van de manier waarop jezelf reageert. Bijvoorbeeld, je merkt op dat wanneer iemand jou onderbreekt jij daar zenuwachtig van wordt, en dat je vervolgens de neiging hebt rond te beginnen lopen in de vergaderruimte
  2. Ontwikkelen van strategieën om bewust te reageren: Neem de tijd om na te denken vooraleer je gaat reageren, zoals een ouder die eens diep ademhaalt voordat hij/zij reageert op een driftbui van een kind.
  3. Het tonen van erkenning voor de gevoelens van je teamleden: Toon begrip zonder noodzakelijkerwijs akkoord te gaan met de andere. Bijvoorbeeld, tegen een medewerker zeggen: "Ik zie dat dit jou raakt, wat kan ik hierin voor je betekenen", om hun gevoelens te valideren.
  4. Het stellen van grenzen met empathie: Communiceer verwachtingen duidelijk én tegelijkertijd respectvol. Bijvoorbeeld: "Ik begrijp je het oneens bent met Jan, maar laten we respectvol blijven communiceren."
  5. Focus richten op oplossingen: Help teamleden om verder te kijken dan de emotie en zich te richten op constructieve stappen. Bijvoorbeeld, bij een conflict kun je voorstellen: "Laten we de kern van het probleem identificeren en samen een oplossing bedenken."

Door deze 5 vaardigheden te ontwikkelen, word je als leider een emotioneel anker voor je team.

Na verloop van tijd zal je merken dat je team beter in staat is om met stress en uitdagingen om te gaan, net zoals kinderen die opgroeien binnen een systeem van co-regulatie.

Jouw collega’s zullen jouw voorbeeld volgen, wat bijdraagt aan een veerkrachtige werkcultuur.

Bij TWEG hechten we veel belang aan een veilige en veerkrachtige werkcultuur. Het versterken van de veerkracht van werknemers vormt een van de fundamenten van onze organisatie.

Klaar om aan de slag te gaan? Download ons werkblad om te beginnen met bewustwording rond patronen en het herkennen van je eigen emotionele triggers en reacties. Bewustwording is namelijk de eerste stap richting verandering.