De Check-in, Check-out-methode

De Check-in, Check-out-methode

De Check-in, Check-out-methode: Zo Werkt Het!

Wat is het?
De check-in, check-out-methode is een krachtige manier om bijeenkomsten te beginnen en te eindigen. Deze techniek zorgt ervoor dat deelnemers gefocust en betrokken zijn, en helpt onderhuidse spanningen eerder aan het licht te brengen. Bij TWEG gebruiken we deze methode om te zorgen voor doelgerichte en effectieve meetings.

Waarom is het een effectieve methode?
We gebruiken de check-in en check-out omdat een meeting geen drive-thru loket is. Het helpt deelnemers zich met hun hele wezen, inclusief belangen, vragen en emoties, op de bijeenkomst te richten. Hierdoor komen belangrijke zaken eerder aan het licht en worden losse eindjes aan het einde voorkomen.

Basisprincipes
- Popcorn: Iedereen mag op elk moment iets zeggen, zonder vaste volgorde.
- Sharing & Dumping: Het delen van gedachten en gevoelens zonder discussie.
- Iedereen spreekt zich uit: Elke deelnemer krijgt de ruimte om zijn of haar zegje te doen.

Check-out
Net zoals de check-in, is de check-out een moment van delen en afsluiten, waarbij deelnemers kunnen aangeven hoe ze de bijeenkomst verlaten en wat er nog gezegd of afgesproken moet worden.

Met emoji's kun je leuke en effectieve werkvormen creëren om de check-in en check-out levendiger te maken. Hier zijn vijf ideeën:

1. Emoji Mood Board: Laat deelnemers een emoji kiezen die hun huidige gemoedstoestand weerspiegelt en leg kort uit waarom.
2. Emoji Expectations: Vraag deelnemers om een emoji te kiezen die hun verwachtingen voor de bijeenkomst uitdrukt.
3. Emoji Highlights: Aan het einde van de meeting, laat iedereen een emoji kiezen die hun ervaring tijdens de bijeenkomst samenvat.
4. Emoji Roadmap: Vraag deelnemers bij de check-in welke emoji hun huidige mindset weergeeft en bij de check-out welke emoji hun gevoel na de meeting weerspiegelt.
5. Emoji Challenges: Laat deelnemers een emoji kiezen die hun grootste uitdaging voor de meeting symboliseert en aan het einde een emoji die hun gevoel over het oplossen van deze uitdaging weergeeft.

Door deze werkvormen te integreren, maak je de check-in en check-out interactiever en leuker, wat bijdraagt aan een open en betrokken sfeer tijdens je bijeenkomsten.

Om je nog meer vertrouwd te maken met de werking van check-in en check-out en hoe dit een leidraad biedt voor meetings, hebben we bij TWEG een Emoji Mood Board uitgewerkt dat je hier kan downloaden. Dit blad kun je eventueel gebruiken bij jouw volgende meeting! Indien je dit wenst in te vullen, kun je hier uw gegevens nalaten en vervolgens ons Mood Board downloaden.